E-handel

E-handel w Polsce

Styczeń 9 2017

Wartość e-handlu w Polsce wciąż z roku na rok wzrasta. Obecnie, obok Czech, jesteśmy najszybciej rozwijającym się rynkiem Europy. Jaka czeka nas najbliższa przyszłość?

Polski E-handel wciąż dynamicznie się rozwija mimo, że jeśli spojrzymy na liczbę sklepów w sieci, to możemy zaobserwować pierwsze oznaki nasycenia. Liczba e-sklepów wciąż rośnie, ale coraz wolniejszym tempie. Dodatkowo w niektórych branżach spodziewany jest spadek liczby sklepów, na co duży wpływ ma nie tylko nasycenie rynku, ale także zmiany zwyczajów czy trendów zakupowych konsumentów. Taki spadek dotyczy między innymi sektora sklepów komputerowych, które omija nagły wzrost koniunktury dotyczący tabletów. Dzieje się tak, ponieważ obecnie klienci kupują tego typu sprzęt w sieciach dyskontowych czy w salonach operatorów telekomunikacyjnych oferujących im tablety w ramach usług łączonych np. z dostępem do Internetu.
Słabnie również dynamika sklepów internetowych z multimediami i książkami. Maleje liczba miłośników płyt z muzyką i filmami, a te tradycyjne nośniki wypierane są przez inne legalne źródła rozrywki w sieci. Jako źródło takiej tendencji można uznać także rosnącą popularność e-booków, które bardzo często znajdują się w ofertach zupełnie innych e-sklepów.
Dzisiaj wiele sklepów regularnie rozszerza ofertę o nowe segmenty, inspirując się rozwiązaniem przed laty zapoczątkowanym przez Amazona. Z drugiej strony nie sposób pominąć rosnącej liczby wyspecjalizowanych w wąskiej dziedzinie e-sklepów, które w sieci są w stanie złowić dostateczną liczbę konsumentów.

Duże marki dźwignią e-handlu
Jednym z fundamentalnych elementów, które wpływają na rozwój e-handlu jest obecność dużych marek, które sukcesywnie rozwijają sprzedaż internetową doprowadzając jednocześnie do zwiększenia wydatków reklamowych, które mają na celu skłaniać nowych klientów do zakupów w sieci. Na przykład kompletne wkroczenie firmy IKEA na rynek handlu online zwiększy sprzedaż internetową w całej branży meblowej. Podobnie w przypadku największego na świecie sklepu internetowego Amazon, którego otwarcie na polskich użytkowników przyciągneło rzeszę nowych klientów. Amazon sukcesywnie rozwija również działalność w tych obszarach e-commerce, które rosną dynamicznie i które dają wyższe marże niż kultura i rozrywka, chodzi tu między innymi o odzież i obuwie.

Udostępnij