E-handel

Jak rozwija się rynek e-commerce w Polsce?

Styczeń 9 2017

Jeszcze kilka lat temu udział w rynku zakupów online był znikomy. Jednak w ostatnich latach rynek e-commerce zaczął się niezwykle dynamicznie rozwijać. Dzieje się tak głównie pod wpływem postępu technologicznego, wzrostu liczby internautów, udziału urządzeń mobilnych, a także działań promocyjnych serwisów.

Całkiem niedawno użytkownicy sieci podchodzili do zakupów w Internecie z rezerwą, ale na przestrzeni ostatnich lat bardzo się zmieniła. Inwestorzy zauważyli bowiem potencjał tkwiący w ogólnoświatowej sieci dającej nieograniczone możliwości interakcji z potencjalnymi klientami.

Ewolucja w świecie zakupów online
Ostatnie lata przyniosły duże zmiany na rynku e-commerce. Dla porównania w 2006 roku na polskim rynku działało zaledwie 2 800 sklepów internetowych, natomiast obecnie szacuje się, że ich liczba może sięgać nawet 20 000.
Aktualnie badacze twierdzą, że polski rynek e-commerce, w odniesieniu do ilości sklepów internetowych, przejawia już pewne nasycenie. Z tego względu kluczowe okazały się serwisy, które pośrednio prezentują nowe poszukiwania możliwości przyciągnięcia i utrzymania potencjalnych klientów. Jedną z nich może stanowić promowanie swojej oferty za pomocą kuponów rabatowych, które oprócz strony firmowej dostępne są także na serwisach specjalizujących się w kuponach. Niewątpliwym atutem takiego rozwiązania jest dotarcie do bardzo szerokiej grupy potencjalnych użytkowników.

Na co zwracają uwagę użytkownicy sieci przy zakupach online?
Według raportu „E-commerce w Polsce 2014” głównym motywem dokonywania zakupów w sieci jest cena niższa niż w sklepie stacjonarnym - co wskazało 73% respondentów - a także atrakcyjne promocje i oferty specjalne – dla 52% ankietowanych. Zarówno kupony rabatowe, jak i różnego typu obniżki są pożądane przez klientów. Dla 51% ankietowanych istotnym czynnikiem, który decyduje o wyborze danego sklepu internetowego jest jego przejrzysta i intuicyjna obsługa. Jeżeli mowa o wyglądzie i funkcjonalność serwisu warto wziąć pod uwagę użytkowanie nie tylko komputera stacjonarnego oraz laptopa ale także wykorzystanie urządzeń mobilnych. Według badań, z laptopa korzysta 86% ankietowanych, z komputera stacjonarnego 69% respondentów, natomiast z telefonu i smartfona już 35% badanych użytkowników sieci. To właśnie dlatego, w celu zdobycia i utrzymania klienta swoją ofertę należy dostosować do różnorodnych urządzeń.
O sukcesie e-sklepu świadczy również jego wiarygodność. Internauci wybierają zaufane witryny, które mają przejrzyste zasady realizacji zamówień i rozpatrywania ewentualnych reklamacji.
Na rynku e-commerce w Polsce z pewnością nadal będą zachodzić zmiany rozwojowe, o których decydują nie tylko działania promocyjne podejmowane przez sklepy internetowe, ale także dynamiczny postęp technologiczny w urządzeniach wykorzystywanych przez konsumentów oraz umiejętność dopasowania oferty do oczekiwań klientów.

Udostępnij